volbyJak vyplývá z exkluzivního průzkumu, který zpracovala společnost SANEP pro deník BLESK, z preferencí hlasů rozhodnutých voličů, kteří se zúčastnili prvního kola prezidentské volby a hodlají se zúčastnit i druhého kola, vyplývá těsný náskok Miloše Zemana nad Karlem Schwarzenbergem. Z tohoto šetření, které monitorovalo příklon voličů devíti kandidátů z prvního kola k jednomu z dvojice postupující do druhého kola prezidentské volby je tedy zřejmé, že druhé kolo prezidentské volby bude skutečně vyrovnaným soubojem dvou výrazných  osobností.

Za pozornost stojí skupina 14,1% voličů, kteří zatím neví, ke komu se ve druhém kole přímé prezidentské volby přikloní. Lze tak říci, že pro významnou část voličů bude v následujících čtrnácti dnech hrát roli veškeré dění kolem finálního prezidentského duelu a do poslední chvíle tak nemusí být předvídatelný výsledek. Do konečného výsledku pak zasáhnou i voliči, kteří se prvního kola neúčastnili, ale hodlají se zúčastnit druhého kola.

REKLAMA

Jak dále ukazují výsledky průzkumu, který společnost SANEP vypracovala pro deník BLESK, u voličů, kteří v prvním kole dali hlas jednomu z dvojice postupujících kandidátů do druhého kola, existuje malá část, kteří by ve druhém kole dali hlas protikandidátovi. To naznačuje, že v rozhodování voličů v prvním kole mohla hrát u této skupiny voličů roli taktika, kdy voliči, kteří nechtěli, aby byl v prvním kole zvolen jako postupující Jan Fischer, volili raději Karla Schwarzenberga i přesto, že jejich kandidátem byl Miloš Zeman, který však byl přijatelným finalistou. Tito voliči však ve druhém již nebudou volit Schwarzenberga, ale již Miloše Zemana. U voličů, kteří v prvním kole dali hlas Miloši Zemanovi, ale ve druhém kole se rozhodli podporovat Karla Schwarzenberga, pak rozhodla taktika, kdy z favorizované dvojice Zeman – Fischer, byl pro tuto část voličů přijatelnější Zeman. Svého favorita Schwarzenberga však v prvním kole nevolili, neboť usoudili, že nemá šanci uspět a postoupit do finále. Nicméně ve druhém kole již Schwarzenberga volit budou.

Jak ukázal celý průběh volební kampaně a výsledky prvního kola prezidentské volby, o vítězi může rozhodnout špatný výrok konkurenta, dobře zvolená rétorika v prezidentských duelech, či mobilizace voličů na sociálních sítích. Jisté je, že kandidáti postupující do druhé kola mají v tuto chvíli vyrovnané šance a začíná tak hon na nerozhodnuté či váhavé voliče, kdy „jeden jediný hlas“ může být tím vítězným.

Bleskový  internetový on/off-line průzkum byl exkluzivně pro deník BLESK proveden ve dnech 12. – 13. ledna 2013, bezprostředně po uveřejnění oficiálních výsledků prvního kola prezidentské volby, na vybrané skupině 2.928 voličů, kteří se zúčastnili prvního kola prezidentské volby. Celkově se průzkumu společnosti SANEP zúčastnilo v rámci respondentního panelu více jak 220 tisíc registrovaných uživatelů 6.726 dotázaných. Statistická chyba u uvedené skupiny obyvatel se pohybuje v rozmezí +-2,5%. Kontrola daného vzorku byla provedena triangulační datovou metodou.

Shrnutí průzkumu

Tabulka představuje příklon voličů jednotlivých prezidentských kandidátů prvního kola k jednomu z kandidátů druhého kola prezidentské volby

volebni pruzkum 2013 tabulka

Zdroj: www.sanep.cz

 


Praha a okolí plné novinek a aktuálních informací

Jižní Čechy plné novinek a aktuálních informací

Facebook i-Vysočina.cz