netoliceOtevřený protestní dopis jihočeskému hejtmanovi Jiřímu Zimolovi (ČSSD) a celému vedení kraje, napsali a odeslali představitelé Netolic na Prachaticku. Důvodem je plánované zrušení regionální železniční trati Netolice – Dívčice, na kterou kraj už nechce v příštím roce poskytnout dotace.

Jedná se o jednu z tratí, které chce v rámci úspor na ministerstvu dopravy stát zrušit a kraj tudíž nechce financovat. Stát chce tak ušetřit 300 milionů korun na údržbě tratí, a ty, které jsou nejméně vytížené, zruší. Jihočeský kraj se zrušením vlaků mezi Dívčicemi na Českobudějovicku a Netolicemi na Prachaticku souhlasí. “Toto je právě jedna z tratí, která je opravdu velmi málo využívaná,“ řekl hejtmana Martin Kuba (ODS).

Namísto motorových vlaků by mezi obcemi měly jezdit autobusy nebo mikrobusy, neboť jejich provoz bude údajně komfortnější a hlavně levnější. “Kraj doplácí na každý ujetý kilometr na železnici 112 korun, u autobusů je to jen 25 korun. Trať mezi Netolicemi a Dívčicemi měří 13,5 kilometru," podotkl Kuba.

Chystané rušení spojů a trati samotné se netolickým velmi nelíbí. “Velmi se nám nelíbí, že o zrušení trati se s námi nikdo nebavil. Jihočeský kraj má smlouvu s Českými drahami na 10 let, takže nechápeme, že tu vlaky nemohou jezdit dál. Navíc, právě na této trati nejsou zapotřebí žádné investice,“ uvedl pro agenturu Mediafax starosta Netolic Oldřich Petrášek (ODS).

Vedení radnice má za to, rušením vlaků rozhodně nepřispěje snaha, vytvořit z malého městečka turistické centrum. Nedaleko je totiž známý zámek Kratochvíle a právě vlakem sem jezdila poměrně značná část turistů. “Skutečně si připadáme jako za minulého režimu, kdy se jedná o nás, ale bez nás. A už nyní díky Jihočeskému koordinátorovi dopravy, kterého kraj platí, zrušil některé ranní a večerní spoje bez náhrady, kdy z Českých Budějovic do Netolic jede poslední autobus v 18.40 a vlak zatím ve 20.01, mimo pracovní dny autobus v 17 hodin a vlak o hodinu déle,“ řekl starosta Netolic Petrášek.

Obce v okolí, například Malovice a další, jsou prý na tom s dopravní obslužností ještě hůře. "Nikdo nechce, aby tu jezdily poloprázdné vlaky, ale taky nás zároveň nikdo ještě nepřesvědčil seriózním způsobem o opaku. Proč se třeba neuvažuje o využívání polopravidelném využívání nostalgických vlaků, který funguje třeba na Liberecku, Ústecku nebo ve středních Čechách,“ dodává starosta.

On, rada města i zastupitelstvo nyní žádají hejtmana Jiřího Zimolu i další členy vedení kraje, aby situaci ještě zvážili a vážně se jí zabývali.

Mezi ohrožené tratě patří i ta na trase Blatná na Strakonicku a Nepomuk na Plzeňsku. Její větší část vede na území Plzeňského kraje, který bude se Správou železniční dopravní cesty podmínky také vyjednávat. “Seznam tratí, které budeme chtít uzavřít, ještě stále není konečný. Ministerstvo dopravy jej dostane od nás příštích dnech,“ podotkl také ředitel Správy železniční dopravní cesty Jan Komárek.

zdroj: MEDIAFAX