sumavaKalamitní štáb, který zřídil ředitel Správy NP a CHKO Šumava kvůli zastavení gradace lýkožrouta smrkového, provádí na závěr sezony bilanci výsledků své práce. Petr Kahuda ze správy parku řekl ve čtvrtek agentuře Mediafax, že v posledním roce stoupl počet kůrovcových těžeb o 20 procent.

Za hlavní úspěch práce kalamitního štábu považují jeho pracovníci to, že se v posledních letech rostoucí počet napadených stromů v zásahových lesních porostech Správy NP a CHKO Šumava podařilo zabrzdit.

"Meziročně se nezvýšil počet napadených stromů několikanásobně jako dosud a jak se předpovídalo. K 31. říjnu je objem nahodilých kůrovcových těžeb zhruba o 20 procent vyšší, než byl ke stejnému datu roku předchozího," řekl Kahuda.

Přestože situaci v národním parku lze podle Kahudy stále označovat za kalamitní, podařilo se letos udržet vysokou kvalitu prováděných prací. "O tom svědčí i kontroly ochrany lesa prováděné zejména Českou inspekcí životního prostředí či referáty životního prostředí pověřených obcí. Kontrol bylo více než v minulých letech, přesto nebyly zjištěny žádné závažné nedostatky," dodal Kahuda.

Vysoký podíl motorově odkorňovaných napadených stromů, letos dosud asi 214 tisíc kubíků, zajišťuje účinnou likvidaci všech vývojových stádií lýkožroutů pod jejich kůrou. "Takzvané odkorněné dříví zároveň nepředstavuje riziko dalšího šíření kůrovců, například v okolí zpracovatelských provozů odběratelů dřevní hmoty," vysvětlil Kahuda.

Chemický postřik, jako poslední možnost asanace napadených kmenů, musel být letos použit jen v ojedinělých případech v celkovém množství pouze na 300 kubíků dřevní hmoty.

"Práce v lesích budou pokračovat až do zpracování všech evidovaných napadených stromů, což je v současnosti asi 3000 kubíků. V zimě bude hlavním úkolem připravit projekty, výběrová řízení a strategie ochrany lesa na příští rok. Kontrola prací se pak zaměří zejména na to, aby se nekácely i zdravé stromy, to bylo letos v několika případech předmětem tvrdých postihů a sankcí pro dodavatele prací," doplnil Kahuda.

zdroj: MEDIAFAX
REKLAMA